Škola vznikla na podzim 2006 a její první akcí byla Barbařina přednáška v hotelu Magnolia (dnes PALOMA) v Průhonicích, která se konala na státní svátek vzniku Československa (pamatujeme si to takto přesně, protože je to pro nás pořád významná vzpomínka – takový milník v životě mnoha lidí, kteří u toho tehdy byli).

Barbara se tehdy čerstvě vrátila ze své odborné stáže ve Velké Británii a je vtipné si připomenout, že měla z dnešního pohledu dosti naivní postoj … věřila totiž, že způsob, jak pracuje anglický interiérový designér, může úplně stejně fungovat i u nás. Přímo šeredně se spletla. Česká republika je oproti Velké Británii a dalším zemím na západ od nás velmi prakticky zaměřená a řeší především omyvatelnost a dlouhodobou výdrž materiálu. Navíc u nás panuje přesvědčení, že interiérová tvorba je snadný obor, kterému všichni rozumí a veškerá estetická rozhodnutí jsou čistě věcí osobního názoru.

Barbařina  přednáška o  přístupu anglických designérů k modelování prostoru včetně úvah o kompozici stěn a výhledech byla  spojená s čajem o páté. Hotel byl vstřícný a podle našeho receptu upekl pravé anglické scones. Akce přilákala plný sál nadšených žen, které interiéry bavily již dlouhá léta, ale do té doby u nás neexistovalo místo, kde by bylo možné se v této zálibě dále vzdělávat … kurzy bytového designu u nás tehdy žádné nebyly.

Na přednášce jsme se poznali s mnoha z našich budoucích studentek a též i účastnic naší studijní cesty do Bathu v lednu 2007. Zde jsme navštívili anglickou designérku Sheilu Dunlop, se kterou Barbara domluvila návštěvu jejího ateliéru a sérii přednášek s praktickými cvičeními, která používala její nádherné vzorníky textilu a tapet. Bydlelo se tehdy ve staré admirálské vile se sporákem AGA a pro všechny zúčastněné to byl  téměř pohádkový výlet  do jiného světa.

Škola vznikla na podzim 2006 a její první akcí byla Barbařina přednáška v hotelu Magnolia (dnes PALOMA) v Průhonicích, která se konala na státní svátek vzniku Československa (pamatujeme si to takto přesně, protože je to pro nás pořád významná vzpomínka – takový milník v životě mnoha lidí, kteří u toho tehdy byli).

Barbara se tehdy čerstvě vrátila ze své odborné stáže ve Velké Británii a je vtipné si připomenout, že měla z dnešního pohledu dosti naivní postoj … věřila totiž, že způsob, jak pracuje anglický interiérový designér, může úplně stejně fungovat i u nás.

→ číst dále

Design interiérů v anglosaském duchu používá oproti nám více textilu a tapet. Ale rozhodně není nutně o hojnosti dekorací a ornamentů, jak se u nás někdy traduje.

Spíše bychom to popsali tak, že se zaměřuje na soubor historií prověřených přístupů a postupů, které zajistí harmonické sladění barev; vhodný výběr prvků pro dosažení zajímavosti kontrastů; uvědomování si, že barvy, materiály a vzory mají svou atmosféru a styl.

Země jako je Velká Británie, Irsko, Švédsko, Holandsko, Belgie, USA, Francie … mají na rozdíl od naší země s profesionálním navrhováním interiérů dlouhodobou zkušenost a profese „designér interiéru“ je tam široce  vnímána jako služba odborníka, který přináší měřitelnou hodnotu.

→ číst dále

Design interiérů v anglosaském duchu používá oproti nám více textilu a tapet. Ale rozhodně není nutně o hojnosti dekorací a ornamentů, jak se u nás někdy traduje.

Spíše bychom to popsali tak, že se zaměřuje na soubor historií prověřených přístupů a postupů, které zajistí harmonické sladění barev; vhodný výběr prvků pro dosažení zajímavosti kontrastů; uvědomování si, že barvy, materiály a vzory mají svou atmosféru a styl.

Země jako je Velká Británie, Irsko, Švédsko, Holandsko, Belgie, USA, Francie … mají na rozdíl od naší země s profesionálním navrhováním interiérů dlouhodobou zkušenost a profese „designér interiéru“ je tam široce  vnímána jako služba odborníka, který přináší měřitelnou hodnotu. Zákazníci vědí, co od něj očekávat a též i jak služba funguje.

U nás tomu je stále jinak a na službu profese DESIGNÉR/DESIGNÉRKA INTERIÉRŮ si v naší zemi stále ještě přeci jen teprve zvykáme. Projevuje se to například tím, že lidé už sice mají chuť být v kontaktu s někým, kdo jim ukáže různé možnosti a poradí řešení, která by je nenapadla, ale zatím se stále hodně lidí diví, že to stojí nějaké peníze.

Je však skvělé vidět, že jak jde čas, tak se ukazuje, že, ačkoliv je Česká republika stále hodně zaměřená především na počítačové vizualizace a v nich spatřuje náplň profese zvané „bytový designer“,  tak i přes tento fakt se škola designu v anglosaské tradici vídá i u nás stále častěji … prostě se i u nás ukázalo, že jeho principy vedou  ke kvalitním interiérům, které vytvářejí pohodu a potěší oko ladným šarmem.

Kvalitní práce v oboru BYTOVÝ DESIGNER je hodně o kompozici, o ladění barev, o stylové harmonii či kontrastnosti tvarů …Patří sem  i kvalitní přehled o vývoji historických stylů a designu.

Naše škola si celých 14 let své existence drží filosofii, která klade největší důraz na KONCEPČNOST MYŠLENÍ DESIGNÉRA.

Je to sice myšlenka poměrně intelektuálně náročná a ne tak líbivá, jako by bylo prosté skládání pěkných prvků halabala k sobě ( v duchu pohádky Karla Čapka „JAK PEJSEK S KOČIČKOU VAŘILI DORT ZE SAMÝCH DOBRÝCH VĚCÍ“), ale my věříme, že právě toto je kvalita, která odlišuje vysoce estetický a kultivovaný interiér od „bezmyšlenkovité přehlídky trendy kousků“.

Sestra Barbary Venter

Dorotea Vejmelková,

která s Barbarou v roce 2006 školu zakládala, vydala na konci června 2018 knihu, kde odborné principy ladění barev, materiálů a tvarů nábytku detailně a hlavně velmi čtivě popisuje.

Její ŠKOLA DESIGNU je velice názorná kniha a daří se jí i obtížná témata vysvětlit krásně srozumitelně a přehledně.

Dořinu knihu jsme slavnostně pokřtili spolu s vybraným okruhem našich absolventů, se kterými jsme se v průběhu let spřátelili a s mnoha z nich i úzce spolupracujeme.

Tolik praktikujících designérů máme kolem sebe díky tomu, že hlavním důvodem existence naší školy bylo vytvořit kvalitní a zajímavý program, který studenty důkladně (a někdy i trochu drsně) připraví na praxi  a pomůže jim ZALOŽIT SI VLASTNÍ ZNAČKU.

Jsme opravdu šťastní, že po 14 letech fungování školy máme kolem sebe mnoho úspěšných interiérových designérů – našich absolventů, kteří po letech „přešli na druhou stranu katedry“ a pomáhají nám nyní s praktickou výukou. Díky tomu se naši aktuální studenti mohou seznámit  s velkou šíří velmi různorodých názorů a zkušeností z praxe.

Křest Dořiny knihy se konal v Kaiserštejnském paláci na Malostranském náměstí.

→ číst dále

Dořinu knihu jsme slavnostně pokřtili spolu s vybraným okruhem našich absolventů, se kterými jsme se v průběhu let spřátelili a s mnoha z nich i úzce spolupracujeme.

Tolik praktikujících designérů máme kolem sebe díky tomu, že hlavním důvodem existence naší školy bylo vytvořit kvalitní a zajímavý program, který studenty důkladně (a někdy i trochu drsně) připraví na praxi  a pomůže jim ZALOŽIT SI VLASTNÍ ZNAČKU.

Jsme opravdu šťastní, že po 14 letech fungování školy máme kolem sebe mnoho úspěšných interiérových designérů – našich absolventů, kteří po letech „přešli na druhou stranu katedry“ a pomáhají nám nyní s praktickou výukou. Díky tomu se naši aktuální studenti mohou seznámit  s velkou šíří velmi různorodých názorů a zkušeností z praxe.

Křest Dořiny knihy se konal v Kaiserštejnském paláci na Malostranském náměstí.

Jedním ze sponzorů byla firma DECOLAND, která u nás zastupuje mimo jiné značku Bo Concept. S oběma značkami jsme velmi úzce spjati, obě máme nad jiné rádi.  Leoš Srpek … jeden ze zakladatelů DECOLANDU u nás studoval a má náš DIPLOM, Markéta Kadlecová … country brand managerka pro značku Bo Concept je po těch letech spolupráce již naší blízkou přítelkyní. Sestřenice Barbary Venter Johana v Decolandu pracuje. A Barbara před rokem odučila všechny obchodníky a designéry DECOLANDU v rámci interního třístupňového vzdělávacího programu ŠKOLA DESIGNU PRO POKROČILÉ.

Na jedné z fotografií níže vidíte Markétu Kadlecovou v rozhovoru s naší absolventkou Ivonou Svobodníkovou … dlouhá léta profesionální volejbalistkou – a hádejte, co si domlouvají? Jak dosáhnout toho, že Ivonu přijmou v nejlepším evropském showroomu Bo Conceptu, který je v Düsseldorfu, kde Ivona tehdy žila. A povedlo se, Ivona místo získala a stala se součástí rodiny Bo Concept.

Focení s našimi
vzácnými hosty

Na počest Dory jsme se rozšoupli a vytiskli panel se jménem knihy a jejím podpisem. Kniha měla úspěch a po roce a půl GRADA hlásí „Na skladu již jen poslední kusy“.

Dořiným cílem při psaní knihy bylo přiblížit všechny hlavní estetické principy tvorby kvalitního návrhu interiéru … kompoziční, barevné i stylové tak, aby si i talentovaný lajk mohl vytvořit interiér, který bude vypadat jako od designéra. Hodně věcí v interiérech je věcí citu, ale hodně jich je i o zkušenosti s vyzněním a v neposlední řadě i o všímání si a uvědomování si kontextů.

Naší asi zatím nejvíce proslavenou absolventkou je Andrea Hylmarová – na fotografii níže v rozhovoru s Dorou.

Původní profesí projektová manažerka (v dobách svého studia na naší škole pracovala ve Vodafonu a její korporátní praxe byla znát na skvělé kvalitě jejích presentací) již mnoho let navrhuje interiéry v pořadu JAK SE STAVÍ SEN a podařilo se jí vytvořit značku, která má šmrnc a švih.

Andrea od začátku cítila, že DESIGN INTERIÉRŮ bude její profese (to můžeme zodpovědně potvrdit:), ale se zahájením praxe čekala na správný okamžik. 

→ číst dále

Naší asi zatím nejvíce proslavenou absolventkou je Andrea Hylmarová – na fotografii níže v rozhovoru s Dorou.

Původní profesí projektová manažerka (v dobách svého studia na naší škole pracovala ve Vodafonu a její korporátní praxe byla znát na skvělé kvalitě jejích presentací) již mnoho let navrhuje interiéry v pořadu JAK SE STAVÍ SEN a podařilo se jí vytvořit značku, která má šmrnc a švih.

Andrea od začátku cítila, že DESIGN INTERIÉRŮ bude její profese (to můžeme zodpovědně potvrdit:), ale se zahájením praxe čekala na správný okamžik. Takže ačkoliv u nás DIPLOMOVÉ STUDIUM INTERIÉROVÝ DESIGN absolvovala už v roce 2008 a vlastní náš DIPLOM číslo 2 (jedničku má Yvona Bartoszková, která byla s Andreou ve stejné třídě), tak ještě několik let zůstávala pracovat v korporacích a na „vlastní nohu“ se přehoupla až po čtyřech letech.

Andrea byla s námi na křtu Dořiny knihy a my jsme moc rádi, že to vyšlo a že se tak stala součástí speciální chvíle našeho života. Už v dobách jejího studia jsme totiž cítili, že právě ona bude důkazem, že když se to vezme za poctivý konec, tak lze změnit kariéru i po třicítce.

A protože Andrea se do své designérské praxe skutečně obula s velkou vervou, je inspirací pro všechny naše studenty i absolventy. Proto jsme ji poprosili, aby se s námi podělila o svou profesní cestu.

Je totiž opravdu velmi cenné, když existuje možnost se „podívat pod pokličku“ úspěšné kariéry v jakémkoliv oboru. INTERIÉROVÝ DESIGN je navíc poměrně osamělá práce a proto cítíme potřebu dodávat motivaci a elán našim studentům i po skončení jejich účasti v programech, které naše DESIGN ŠKOLA pořádá.

Workshop s Andreou se uskutečnil v rámci našeho klubového vánočního setkání v Parkhotelu Popovičky, který má velmi příjemné a noblesní interiéry.

V restauraci je velkolepý krb a nad ním hlava losa … a ten má o vánocích červenou čapku … není tedy lepšího místa, kde pořádat vánoční setkání kolegů z oboru.

V průběhu oběda zurčila intenzivní výměna názorů i zkušeností – což je další z důvodů pro pořádání takovýchto akcí.

Naše Klubové akce mají různý charakter … jezdíme na exkurze, výlety, zveme si externí hosty, diskutujeme mezi sebou … to vše s cílem podpořit naše designéry a designérky v jejich podnikání … příležitostmi ke kontinuálnímu učení se …

Interiérový design je obor, který se vyvíjí velmi dynamicky. Udržet si přehled o technologickém pokroku, nabídce trhu a trendech není snadné.

A možnost přátelsky si popovídat o interiérech s lidmi, kteří se jim též odborně věnují, porovnat zkušenosti, porovnat názory … je určitě výraznou vzpruhou do kolotoče všedních dnů.

Dalším přínosem našich klubových setkávání je možnost zeptat se na otázky, které člověka pálí, ale není možné je vyčíst z internetu, knih či zjistit návštěvou showroomu.

Jsou to takové ty otázky na tělo … které vyžadují upřímnost a otevřenost protistrany … „kolik času Ti trvala tahle vizoška?“ … „dáváš vyrenderované vizošky ve variantách?“ … „kolik % provize Ti dává Tvůj truhlář?“ … „nevíš, kde sehnat slušný koberec se vzorem do 20 000 Kč?“.

A týká se to i rozhovorů s dodavateli … „už se podařilo odstranit to klapání při chůzi po laminátové podlaze?“ … „můžu dát rozpálený hrnec na pracovní desku z Technistone?“ … „kterou povrchovou úpravu laminátu doporučujete na psací stůl?“.

A možnost přátelsky si popovídat o interiérech s lidmi, kteří se jim též odborně věnují, porovnat zkušenosti, porovnat názory … je určitě výraznou vzpruhou do kolotoče všedních dnů.

Dalším přínosem našich klubových setkávání je možnost zeptat se na otázky, které člověka pálí, ale není možné je vyčíst z internetu, knih či zjistit návštěvou showroomu.

Jsou to takové ty otázky na tělo … které vyžadují upřímnost a otevřenost protistrany … „kolik času Ti trvala tahle vizoška?“ … „dáváš vyrenderované vizošky ve variantách?“ … „kolik % provize Ti dává Tvůj truhlář?“ … „nevíš, kde sehnat slušný koberec se vzorem do 20 000 Kč?“.

A týká se to i rozhovorů s dodavateli … „už se podařilo odstranit to klapání při chůzi po laminátové podlaze?“ … „můžu dát rozpálený hrnec na pracovní desku z Technistone?“ … „kterou povrchovou úpravu laminátu doporučujete na psací stůl?“.

Design interiérů je obor, úzce spjatý s velmi dobrou znalostí trhu.

Kdo chce být úspěšný, musí neustále pracovat na vztazích se svými dodavateli.

Po čase se každému zkušenému designérovi vykrystalizuje okruh „jeho věrných“ … kteří ctí kvalitu a na které je spolehnutí. My se snažíme při formování tohoto kroužku absolventům naší instituce zvané DESIGN ŠKOLA hodně pomáhat.

Program, který dlouhodobý KURZ INTERIÉROVÉHO DESIGNU zahrnuje, samozřejmě obsahuje i přednášky dodavatelů.

→ číst dále

 

Po čase se každému zkušenému designérovi vykrystalizuje okruh „jeho věrných“ … kteří ctí kvalitu a na které je spolehnutí. My se snažíme při formování tohoto kroužku absolventům naší instituce zvané DESIGN ŠKOLA hodně pomáhat.

Program, který dlouhodobý KURZ INTERIÉROVÉHO DESIGNU zahrnuje, samozřejmě obsahuje i přednášky dodavatelů.

Cenným zdrojem informací o novinkách a zajímavých produktech na trhu jsou rozhodně veletrhy. Snažíme se je monitorovat poměrně poctivě. Se studenty jezdíváme na MAISON ET OBJET do Paříže a na SALONE DEL MOBILE do Milána.

Kromě těchto světových a velkých veletrhů je pak dobré občas zajet i na menší akce určené přímo interiérovým designérům. Jedna z nich je, v nám nejbližším světovém městě, v Mnichově – Jarní výstava textilu a tapet.

Mnichovskou výstavu Münchner Stoff Frühling máme moc rádi! Za prvé se neplatí vstupné a k dispozici je kyvadlová doprava malými autobusky, které staví u všech zúčastněných showroomů. Za druhé je tam nesmírně milá a vstřícná atmosféra.

Za třetí cestovat lze autem a stačí jen jeden nocleh v hotelu, čímž se účast na akci stává investičně nenáročnou.

Na fotografiích níže jsou záběry z diskuse Barbary Venter s export manažerkou na stánku firmy STYLE LIBRARY právě na stánku v Mnichově … na jarní výstavě.

S firmou STYLE LIBRARY spolupracujeme již 12 let a máme k ní silný vztah. V její nabídce naleznete třeba tapety HARLEQUINE, které u nás proslavil časopis Marianne Bydlení.

Nám se líbí i jejich značka SANDERSON … je více venkovská a tradiční … v Čechách se zatím moc neprosadila … ale má velmi krásně propracované vzory, které nepodléhají trendům a vytvoří příjemnou atmosféru.

Na českém trhu STYLE LIBRARY zastupuje především firma PARÁDA, která se nedávno přestěhovala do Hradce Králové.

Do jejich nového showroomu se brzy se studenty chystáme, neb je zde k dispozici nepřeberné množství nádherných vzorníků a pro interiérového designéra je to prostor svůdnější, než hračkářství pro prvňáčka.

Z veletrhů máme před sebou aktuálně Miláno a chystáme se s poměrně velkou výpravou. … budeme bydlet rozprostřeni do pěti apartmánů. Přiznáme se, že jsme na sebe dosti pyšní, že se nám podařilo sehnat i letenky i ubytování tak levně, že výlet se dvěma noclehy vychází na 8 000 Kč, což je vskutku velkolepé, neb hotely v době trvání veletrhu zvyšují ceny neskutečným způsobem.

Sjíždí se sem totiž celý svět, veletrh je stále více populární, design zajímá čím dál tím více lidí, kapacitu ubytování nelze nafukovat do nekonečna… tak se trošinku bojíme, že časem už bude návštěva veletrhu možná jen pro velmi movité jedince.

Jedním z důvodů, proč jezdit na veletrh do zahraničí, je možnost vidět způsob práce, který u nás zatím ještě není úplně obvyklý.

Z veletrhů máme před sebou aktuálně Miláno a chystáme se s poměrně velkou výpravou. … budeme bydlet rozprostřeni do pěti apartmánů. Přiznáme se, že jsme na sebe dosti pyšní, že se nám podařilo sehnat i letenky i ubytování tak levně, že výlet se dvěma noclehy vychází na 8 000 Kč, což je vskutku velkolepé, neb hotely v době trvání veletrhu zvyšují ceny neskutečným způsobem.

Sjíždí se sem totiž celý svět, veletrh je stále více populární, design zajímá čím dál tím více lidí, kapacitu ubytování nelze nafukovat do nekonečna… tak se trošinku bojíme, že časem už bude návštěva veletrhu možná jen pro velmi movité jedince.

Jedním z důvodů, proč jezdit na veletrh do zahraničí, je možnost vidět způsob práce, který u nás zatím ještě není úplně obvyklý.

Týká se to péče o vzhled a atmosféru expozic, přístupu k zákazníkům a v neposlední řadě právě důrazu na práci s reálnými vzorky. Profesionální designéři totiž moc dobře vědí, že z fotografie v online shopu si dobrou představu o materiálu a barvě věru nelze udělat.

Na fotografii níže je Barbara Venter o 11 let mladší … zachycena právě na veletrhu Salone del Mobile v Miláně, na jedné z prvních cest. Zub času za ty roky zapracoval, tak hladkou tvářičku Barbara dnes již věru nemá:) Ale radost z krásných vzorků, ta se nám rozhodně nezmenšila.

V našem ateliéru na Malé Straně naši sbírku vzorků neustále rozšiřujeme …. je to ta nejlepší pracovní pomůcka designéra, jakou si lze představit. Jsme velice hrdí, že si naši studenti mohou též „hrát“ s aktuální skladovou kolekcí EGGER, kterou nám firma do ateliéru věnovala a prý je to veliká pocta, neb takových míst v ČR není mnoho. Nejblíže k nám je vzorkovna firmy DEMOS na okraji Prahy, kam jezdí autobus jednou za hodinu.

EGGER letos uvedl novou kolekci dekorů a její součástí je nově i laminát od renomované Milánské značky CLEAF.

CLEAF nabízí nesmírně originální a propracované dekory, které už nejsou pouhou napodobeninou přírody, ale jdou již vlastní cestou a vytváří svébytnou estetiku, která v sobě zahrnuje fantazii a stává se tak uměleckým originálem.

Náš ateliér sídlí na Malé Straně, v Karmelitské ulici číslo 16. Vchod je téměř přímo proti kostelu Panny Marie Vítězné, který je domovem Pražského Jezulátka. Před domem máme tramvajovou zastávku. Pražské kurzy se konají z velké většiny na této adrese. Mimopražské kurzy nás zde občas navštěvují … aby si účastníci též užili naši vzorkovnu a romantické prostředí naší základny – klasicistního Musconského paláce s dvorečkem, na kterém v létě zurčí fontánka.

K Malé Straně má Barbara velmi blízko. Do Hellichovy ulice, která je 3 minuty od ateliéru, chodila na gymnázium a její nejlepší kamarádka bydlela na Kampě. V nádherném bytě jejích rodičů byla Barbara nespočetněkrát na návštěvě a v srdci jej má uchovaný jako ten úplně nejkrásnější interiér, který v době socialismu navštívila.

Rodiče kamarádky byli oba architekti, kamarádka pak architekturu vystudovala též. Barbara se vydala jinou cestou, neb jasně viděla, že v porovnání s kamarádkou kreslířským talentem vskutku neoplývá. Svou lásku k interiérům přetavila do své profese až po letech věnovaných podnikovému poradenství v oblasti ŘÍZENÍ ZMĚN a ŘÍZENÍ LIDSKÉHO KAPITÁLU. Ve 33 letech odjela do Velké Británie studovat INTERIÉROVÝ DESIGN.

A v 35 letech spolu se sestrou založila PRVNÍ ČESKOU INTERIÉROVOU ŠKOLU PRO DOSPĚLÉ … nazvala ji tehdy  DESIGN ŠKOLA a uskutečnila tak krásné propojení dvou hlavních témat svého života:

  • lektorování a tvorbu vzdělávacích programů pro dospělé
  • a  interiérový design